Irydotomia laserowa w leczeniu jaskry

Na jaskrę cierpi około 70 milionów ludzi na całym świecie. To schorzenie bardzo niebezpieczne – nieleczone może prowadzić do utraty wzroku. Nie do końca wiadomo, jakie są przyczyny powstawania jaskry, na szczęście opracowano do tej pory kilka metod jej leczenia. Jedną z nich jest irydotomiwa laserowa. Na czym ona polega?

Leczenie jaskry

Jaskra nie zawsze daje objawy. Czasami chory miewa światłowstręt i narzeka na łzawienie oczu lub mroczki, gdy patrzy na źródło światła. W skrajnych przypadkach jaskra objawia się silnym bólem oka, wymiotami, bólem głowy, brzucha, a nawet zaburzeniami pracy serca. Leczenie jaskry rozpoczyna się od przeprowadzenia dokładnej diagnostyki i określenia rodzaju jaskry. Często wystarcza leczenie farmakologiczne, ostatecznością jest operacja. Irydotomia jest terapią laserową, mniej inwazyjną niż zabieg chirurgiczny, jednak przynoszącą świetne efekty. Celem irydotomii jest poszerzenie kąta oka tak, aby ciecz wodnista mogła docierać do beleczkowania i dalszych dróg odpływu oka. Wczesne wykonanie irydotomii laserowej zapobiega tworzeniu się zrostów w przednim odcinku oka, co często pozwala na odstawienie leczenia farmakologicznego.

Zabieg krok po kroku

Irydotomia laserowa jest dla pacjenta bezbolesna i całkowicie bezpieczna (lekarz przed zabiegiem ustala, czy są do niego jakiekolwiek przeciwwskazania). Na oko pacjenta zakładana jest specjalna soczewka kontaktowa z użyciem żelu. Przed zabiegiem lekarz zwęża źrenicę kroplami i w tej samej formie znieczula pacjenta miejscowo. Aby zapobiec wzrostowi ciśnienia wewnątrzgałkowego przed zabiegiem i po zabiegu pacjentowi podaje się apraklonidynę. Podczas zabiegu lekarz wykonuje wiązką laserową mały otwór na obwodzie tęczówki, najczęściej w jej górnych kwadrantach. Wybór tego miejsca sprawia, że dziurka jest dla pacjenta niewidoczna i nie powoduje zaburzeń widzenia. Zabieg powoduje, że do komory przedniej napływa barwnik z cieczą wodnistą, tęczówka się cofa, a komora przednia powiększa. Zabieg wbrew pozorom nie trwa długo – od kilku do kilkunastu minut. Pacjent powinien być skontrolowany po trzech godzinach od zabiegu oraz w pierwszej i drugiej dobie. Po jego zakończeniu pacjent powinien stosować krople przeciwzapalne przez kilka dni.

Irydotomia laserowa w leczeniu jaskry