Jak rozpoznać ostry atak jaskry?

Jaskra uszkadza nerw wzrokowy i prowadzi do nieodwracalnych zaburzeń wzroku. Po rozpoznaniu ataku choroby należy natychmiast zgłosić się do lekarza, w celu otrzymania pomocy. Okulista odblokowuje kąt przesączania i obniża ciśnienie śródgałkowe. Zazwyczaj choroba wymaga przeprowadzenia operacji lub irydotomii, czyli terapii laserowej, mniej inwazyjnej metody.

Jak rozpoznać ostry atak jaskry?

Ostry atak jaskry objawia się silnym bólem głowy lub oczu, nudnościami, wymiotami i poceniem się. Występują problemy z sercem i podwyższonym ciśnieniem śródgałkowym. Chorobę można rozpoznać po obniżeniu ostrości widzenia, zaczerwienieniu i załzawieniu oka oraz po gałce ocznej, która jest twarda w dotyku.  Źrenica jest przy tym rozszerzona i nieruchoma, rogówka obrzęknięta, natomiast tęczówka wygląda, jakby była zatarta. Powyższe objawy powinny skłonić pacjenta do natychmiastowego odwiedzenia okulisty np. w NZOZ HIPOKRATES-MED Sp. z o.o., w celu obniżenia ciśnienia wewnątrzgałkowego. Lekarz zapobiegnie, uszkodzeniu nerwu wzrokowego. Choroba jest bardzo niebezpieczna, dlatego nie należy bagatelizować jej objawów.

Czym jest ciśnienie w oku?

Warto regularnie wykonywać badanie dna oka, które wykaże nieprawidłowe wartości. Ciśnienie w oku nazywane wewnątrzgałkowym nie może być wysokie, bo prowadzi do jaskry, nadciśnienia tętniczego czy też stanu zapalnego narządu wzroku. Powinno mieścić się w przedziale 10-21 mm Hg. Przyczyną wysokiego ciśnienia śródgałkowego jest zły odpływ cieczy, przez co następuje ucisk na nerw wzrokowy, prowadząc do uszkodzenia narządu.  Przyczyną wysokiego ciśnienia może być, m.in.: stres, cukrzyca, uraz, stan zapalny oka, nadciśnienie tętnicze, leki. Przy niskim ciśnieniu mogą nie występować objawy, ewentualnie ból oka czy zamglone widzenie. Przyczynia się do tego spadek ciśnienia tętniczego. Warto sprawdzać ciśnienie w oku, by w porę zapobiec poważnym schorzeniom. Kiedy wystąpi problem, należy ustalić jego przyczyny.