Kapsulotomia laserowa bez tajemnic

Zaćma jest jedną z najbardziej popularnych chorób oka. Najczęściej dotyka ludzi starszych, lecz może pojawić się nawet u dzieci. Przyczyną jaskry mogą być wrodzone wady gałki ocznej, czynniki dziedziczne, cukrzyca i inne choroby przewlekłe, a także przyjmowanie leków sterydowych. Zaćma powoduje mętnienie soczewki oka, co przekłada się na gorsze widzenie. Na szczęście można wyleczyć ją operacyjnie.

Zaćma wtórna

Około 1/5 pacjentów po operacji zaćmy ma powikłania pooperacyjne, objawiające się tzw. zaćmą wtórną. Czym ona jest? Sztuczna soczewka wszczepiona podczas operacji zaćmy umieszczona jest na tylnej części torebki soczewki. To właśnie ta torebka zaczyna ulegać zmętnieniu. Rozwój zaćmy wtórnej może doprowadzić do całkowitej ślepoty. Pacjenci z zaćmą wtórną kierowani są na zabieg kapsulotomii laserowej. Jest on wykonywany przy pomocy lasera i polega na wykonaniu otworu w torebce tylnej oka. Jej przednia ściana zostaje uszkodzona, a przez to – rozerwana. Chociaż brzmi to groźnie, zabieg zalicza się do niskoinwazyjnych i bezpiecznych.

Jak wygląda zabieg?

Przed zabiegiem pacjent musi przejść badanie okulistyczne, by okulista sprawdził ostrość wzroku. Do oka wprowadzane są krople powodujące rozszerzenie się źrenicy, a następnie krople znieczulające gałkę oczną. Kapsulotomia laserowa wykonywana jest na siedząco. Przez kilka godzin po zabiegu pacjent może widzieć niewyraźnie i być wrażliwy na światło. Zaleca się więc noszenie w tym czasie okularów przeciwsłonecznych. Pół godziny po zabiegu pacjentowi sprawdza się ciśnienie wewnątrzgałkowe, badanie powtarza się też następnego dnia. Ostre widzenie powinno wrócić następnego dnia, zaleca się jednak stosowanie kropli przeciwzapalnych. Pacjent po zabiegu może opuścić klinikę, jednak stanowczo zakazane jest prowadzenie przez niego samochodu. Powikłania po kapsulotomii to ogromna rzadkość. Może nim być wzrost ciśnienia wewnątrzgałkowego, prowadzący do rozwoju jaskry, lub odwarstwienie siatkówki. Kapsulotomia laserowa z punktu widzenia pacjenta jest zabiegiem szybkim i bezbolesnym, przywracającym ostrość widzenia już następnego dnia.

Kapsulotomia laserowa bez tajemnic